MARCELO BRODSKY
AR, 1954

Inteligencia – Interrogatorio 001-002, 1979

Díptico. Fotografía digital

30 x 19,8 cm / 20 x 29,91 cm

P.A. Ed. de 5 + 2 P.A.

Historial de exposiciones:
· 2011
1979. Un Monument a Instants Radicals. Exposición colectiva. Palau de la Virreina, Barcelona, ES (Marcelo Brodsky presenta el archivo de la ESMA).
· 2017
Arte político. Del 68 a Ayotzinapa. Exposición colectiva. Galería Freijo, Madrid, ES

Inteligencia – Interrogatorio 001-002, 1979

Diptych. Digital photographs

30 x 19,8 cm / 20 x 29,91 cm

A.P. Ed. of 5 + 2 A.P.

Exhibition history:
· 2011 1979. A monument to radical instants. Group exhibition. Palau de la Virreina, Barcelona, ES (Marcelo Brodsky presents the ESMA archive).
· 2017
Political Art. From 68 to Ayotzinapa. Group exhibition. Freijo Gallery, Madrid, ES

SOBRE LA OBRA

La fotografía no tiene fin. La imagen que había conseguido reconstruir, el retrato de mi hermano de los hombros para arriba detenido en la ESMA resultó estar incompleta. Durante la visita que realicé con Víctor Basterra al Juzgado Número 12, donde se tramita la causa ESMA, Víctor reclamó su derecho a revisar el expediente para ver las pruebas que él mismo había aportado. El primer expediente que vimos mostraba sólo fotocopias. Pedimos los originales. Aparecieron.

Y la foto estaba allí, pero completa. De los hombros continuaba hacia abajo, hacia la cintura. Y se veía la camiseta. Una prenda desgarrada, irregular, básica. Una camiseta mínima, arrugada, envolviendo un cuerpo púber después de una sesión de tortura.

Los hombros se ven jóvenes, cruzados por las tiras de la prenda. (los tiempos en la fotografía se superponen, continúan). La indefensión y al mismo tiempo la belleza de la juventud, asomando entre los trozos de tela tras la paliza. El rostro un poco desencajado, pero aún íntegro. La fotografía amplía, agrega información. Tiene pequeños detalles tan irrelevantes como reales. Permite vislumbrar los pasadizos oscuros que llevan a la pared contra la que se hizo, los ruidos de las cadenas arrastradas al caminar, los grilletes… (Otra foto muestra las marcas en las muñecas de las cuerdas de amarrar, en una mujer joven, hermana de otro).

El ligero abrigo que da la camiseta viste al cuerpo en su dolor, lo marca. No es un cuerpo desnudo. Recuerda el taparrabos de otro torturado, en la cruz. Y los pañuelos. Géneros blancos en lugares distintos, retazos.

Me cuentan que hacía gimnasia en la celda, un espacio similar a un chiquero para criar chanchos – convinimos en la charla con Basterra-, con paredes de apenas un metro de alto. Un lugar rectangular, pequeño, del tamaño de una colchoneta, por el que apenas se podía asomar la cabeza. Allí mismo hacían lo posible por charlar. Una colchoneta que sólo tenía goma espuma y frazadas: ni forro ni sábanas. Lo mínimo, lo que se da a un esclavo, lo básico para subsistir y no morirse de frío, porque las sesiones debían continuar.

Siempre me gustaron las camisetas. Cuando duermo me pongo una, más bien una remera. Esta es distinta, es la clásica, la del barrio, la del carnicero tomando mate. Encima –es de suponer- bastante sucia, con su olor pegado, y sus pliegues, sus sombras y sombritas en la fotografía, pegadas al cuerpo de mi hermano todavía vivo.

Marcelo Brodsky

ABOUT THE WORK

There is no end to the photograph. The image I had managed to reconstruct, the portrait of my brother from the shoulders up, detained at ESMA, turned out to be incomplete. During the visit I made with Víctor Basterra to Court Number 12, where the ESMA case is being heard, Víctor demanded his right to review the file to see the evidence he himself had provided. The first file we saw showed only photocopies. We asked for the originals. They appeared.

And the photo was there, but complete. From the shoulders it continued down to the waist. And the T-shirt was visible. A torn, irregular, basic garment. A minimal T-shirt, wrinkled, wrapping a pubescent body after a torture session.

The shoulders look young, crossed by the strips of the garment (the times in the photograph overlap, continue). The helplessness and at the same time the beauty of youth, peeking through the pieces of cloth after the beating. The face a little disjointed, but still intact. The photograph enlarges, adds information. It has small details as irrelevant as they are real. It gives a glimpse of the dark passages that lead to the wall against which it was made, the noises of the chains dragged as they are walked, the shackles... (Another photo shows the marks on the wrists of the ropes of mooring ropes, on a young woman, sister of another).

The light coat given by the T-shirt dresses the body in its pain, marks it. It is not a naked body. It recalls the loincloth of another tortured man, on the cross. And the handkerchiefs. White cloth in different places, scraps.

They tell me that he did gymnastics in the cell, a space similar to a pigsty to raise pigs -we agreed in the talk with Basterra-, with walls barely one meter high. A small, rectangular place, the size of a mat, through which you could barely see your head. Right there they did their best to chat. A mattress with only foam rubber and blankets: no lining or sheets. The minimum, what is given to a slave, the basics to subsist and not die of cold, because the sessions had to continue.

I always liked T-shirts. When I sleep I wear one, more like a T-shirt. This one is different, it's the classic one, the one from the neighborhood, the one with the butcher drinking mate. On top of that -I suppose- it's quite dirty, with its smell stuck to it, and its folds, its shadows and little shadows in the photograph, stuck to the body of my brother, still alive.

Marcelo Brodsky

SOBRE EL AUTOR

Artista y activista por los derechos humanos, Marcelo Brodsky tuvo que exiliarse de Argentina en Barcelona (España) como consecuencia del golpe militar de 1976. Allí estudió Economía en la Universidad de Barcelona y fotografía en el Centro Internacional de la Fotografía. Su maestro fue el fotógrafo catalán Manel Esclusa.
Situado en el límite entre instalación, performance, fotografía, monumento y memoriales, sus obras combinan texto e imagen.
Sus proyectos, como Buena Memoria se ha exhibido más de 250 veces de manera individual o grupal, completa o parcial, en espacios públicos e instituciones de todo el mundo. O como Nexo, expuesto en el Centro Cultural Recoleta en 2001, en el Museo de la Solidaridad Salvador Allende en Chile y otros sitios más. También, Correspondencias Visuales, proyecto conformado por diálogos visuales con otros artistas como Martin Parr, Manel Esclusa o Pablo Ortiz Monasterio fue expuesta en Argentina, Chile, Brasil y México. O La Consulta del Dr Allende, realizado junto a Arturo Duclós, se exhibió en el Museo de la Memoria y los Derechos Humanos en Santiago de Chile.
Publicó su fotonovela Once @9:53, producida junto a Ilan Stavans, que combina reportaje y ficción. En 2014 publicó Tiempo de Árbol, ensayo visual que aborda la relación con la naturaleza como un medio de sanación.
En 2013 produjo
I pray with my feet, obra dedicada a la memoria del Rabino Marshall Meyer, que plantea una línea directa entre el movimiento por los Derechos Civiles en los Estados Unidos y el movimiento por los Derechos Humanos en la Argentina a través de la estrecha relación entre el Rev. Luther King y el Rabino Abraham Joshua Heschel, mentor de Meyer.
Marcelo Brodsky es miembro de Asociación Buena Memoria, organización de derechos humanos, y del Consejo de Gestión del Parque de la Memoria, junto al Rio de la Plata , en homenaje a las víctimas del terrorismo de estado.
En el año 2008 recibió el Premio por los Derechos Humanos, otorgado por Bnai Brith Argentina. En 2014 recibió el Jean Mayer Award de Tufts University Global Leadership Institute.
En 2014 fundó Visual Action/ Acción Visual, organización dedicada a incorporar la cultura visual en campañas de derechos humanos y a trabajar en la educación visual:
www.visualaction.org
En 2015, curó “Visual Action – Ayotzinapa”, muestra fotográfica internacional en solidaridad con Ayotzinapa”, que se expone de manera permanente en la Escuela Normal Rural Raúl Isidro Burgos, Ayotzinapa en Tixtla, Guerrero, y que se expuso de manera temporaral en la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México, en el Colegio Nacional de Buenos Aires, en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Argentina y en una muestra en el espacio público organizada por el Centro de Fotografía de la ciudad de Montevideo, Uruguay.
En el Museo de Tlatelolco, en CdMx , se presentó en el año 2017, una exposición individual de un proyecto sobre 1968. Y la editorial RM editó un fotolibro de este proyecto .
En el año 2017 su obra formó parte de la exposición colectiva titulada "
Arte político. Del 68 a Ayotzinapa" en la Galería Freijo en Madrid.
En el 2018 realizó su primera exposición individual en la Galería Freijo titulada
Trabajos de Memoria.

ABOUT THE AUTHOR

An artist and political activist, Marcelo Brodsky was forced into exile in Barcelona following General Videla’s coup in Argentina in 1976. Brodsky studied economics at the University of Barcelona as well as photography at the Centre Internacional de Fotografia (Barcelona).
During his stay in Spain, he took photographs that immortalized the psychological state of an expatriate. In 1984, when the military dictatorship was over, he went back to Argentina and began his project
Buena Memoria, a visual essay that deals with the collective memory of the years under the dictatorship inspired by the emotions and personal experiences of those who lived through it.
Situated on the border between installation, performance, photography, monument and memorial, his pieces blend text and images, often using figures of speech. This essay has been shown more than 140 times in public spaces as well as institutions such as the Museo Nacional de Bellas Artes in Buenos Aires in 2010, the Pinacoteca do Estado de Sao Paulo, Brasil, in 2011 or the Sprengel Museum in Hannover, in 2007.Marcelo Brodsky had solo shows including
Nexo at Centro Cultural Recoleta in 2001, and at the Museo de la Solidaridad Salvador Allende, Chile. He also participated in the exhibition Visual Correspondences, that includes visual conversations with other artists and photographers, such as Martin Parr, Manel Esclusa or Pablo Ortiz Monasterio. He has published La Consulta del Dr Allende with Arturo Duclos, at the Museo de la Memoria y los Derechos Humanos in Santiago de Chile, Once@9:53 with Ilan Stavans, a photonovella that combines reportage and fiction and Tree Time, a book about the relationship with Nature as a means for healing. Ayotzinapa – Acción Visual (title to be confirmed) is the book Marcelo Brodsky is planning to publish together with the Museo de la Memoria y los Derechos Humanos de Santiago de Chile, including in it texts and images received in response to the call for a visual action in solidarity with the families of the victims of Ayotzinapa that Visual Action has launched last November 2014.
Marcelo Brodsky is an active member of the human rights organization Asociación Buena Memoria, and he is a member of the Board of Directors of the Parque de la Memoria, a sculpture park and large monument with names and a gallery, built in Buenos Aires to the memory of victims of state terrorism.
His work is part of major collections such as the Museum of Fine Arts Houston , the Tate Collection London, Museo Nacional de Bellas Artes Argentina, Museo de Arte Moderno Buenos Aires, Center for Creative Photography Tucson Arizona, Sprengel Museum Hannover, Museo de la Memoria y los Derechos Humanos Santiago de Chile, MALI Lima, Museu de Arte Moderna do RJ, etc.
In 2008 he was awarded the Bnai Brith prize for Human Rights in Argentina. In 2014, he received the Jean Mayer Award from Tufts University Global Leadership Institute.
In 2014 he initiated Visual Action, an organization dedicated to incorporate visual culture in human rights campaigns and to work on visual education
www.visualaction.org
In 2015 he curated “Visual Action Ayotzinapa”, an international photographic permanent exhibition in solidarity with Ayotzinapa” at the Escuela Normal Rural Raúl Isidro Burgos, Ayotzinapa en Chilapa, Tixtla, Guerrero, México and temporary exhibitions at Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México, at the Colegio Nacional de Buenos Aires and at the Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Argentina.
In the Museo de Tlatelolco, in Mexico City, a solo exhibition of a project from 1968 was presented in 2017. And the RM publishing house published a photobook of this project.
In 2017 his work was part of the group exhibition entitled
Political Art. From 68 to Ayotzinapa at Freijo Gallery in Madrid.
In 2018 he showed his first individual exhibition at the Freijo Gallery titled
Memory Works.