LEO MATIZ
CO, 1917-1998

Frida en Xochimilco, ca. 1941

Gelatina de plata
25 x 20 cm
Catalogación: Nº 004983-N.
Sello al reverso de la Fundación y número escrito: ILM011922.

Historial de exposiciones y bibliografía:
· 2016
Frida Kahlo: Fotografías de Leo Matiz en la Casa Azul. La Térmica, Málaga, ES. Reproducida en el catálogo, página 42.
· 2021
Lo personal es político, arte hecho por mujeres latinoamericanas. Programa LZ46, Freijo Gallery, Madrid, ES

Frida in Xochimilco, ca. 1941

Silver gelatin
25 x 20 cm
Catalogue number: Nº 004983-N.
Foundation stamp and hand-written number on the back: ILM011922.

Exhibition history and bibliography:
· 2016
Frida Kahlo: Fotographs by Leo Matiz in the Blue House. La Térmica, Málaga, Spain. Reproduced in the catalogue, page 42.
· 2021
The personal is political, art made by Latin American women. LZ46 program, Freijo Gallery, Madrid, ES

SOBRE EL AUTOR

Nace en Aracataca, Colombia (“El Macondo” de García-Márquez).
En 1933 publica en la revista “Civilización” sus primeras caricaturas y realiza su primera exposición de ellas en la confitería Excelsior de Santa Marta, Colombia. Dos años más tarde funda en Santa Marta la revista "Lauros" e ingresa en la Escuela Nacional de Bellas Artes en Bogotá.
En 1937 Enrique Santos “Calibán”, director de el periódico “El Tiempo”, estimula a Matiz para trabajar en la fotografía para esa publicación y le regala una cámara fotográfica. Estudia en el taller del pintor y fotógrafo Luis B. Ramos.
Realiza en 1939 su primera gira por Colombia como reportero gráfico para colaboraciones especiales en la revista “Estampa” y los periódicos “El Tiempo” y “El Espectador”. Al año siguiente viaja a Panamá y atraviesa Centroamérica para proseguir hacia México, impulsado por su deseo de vincularse a la industria cinematográfica de ese país.
En
México se incorpora como reportero gráfico de la revista “Así”, bajo el apoyo del poeta colombiano Porfirio Barba Jacob. Expone en el Palacio de Bellas Artes de Ciudad de México y participa en una muestra de artistas colombianos residentes en ese país inaugurada por Pablo Neruda. Colabora con las revistas "Mañana", "Norte" y "Nosotros".
En 1945 conoce al director de cine Luis Buñuel y le muestra su trabajo fotográfico sobre los marginados de Ciudad de México. La prensa le concede el premio como el Mejor reportero gráfico de México.
En 1947 realiza en Nueva York reportajes para la revista "Life" y "Norte" como enviado especial a Sudamérica y expone en una muestra colectiva en el MoMA. Colabora con el pintor muralista David Alfaro Siqueiros en el proyecto del mural Cuauhtémoc contra el mito. Denuncia en la prensa internacional al pintor por el plagio de sus fotografías en una serie de pinturas exhibidas en el Palacio de Bellas Artes en México DF. Su estudio en esa ciudad es incendiado y abandona México bajo la atmósfera de persecución y enfrentamiento realizada por Siqueiros.
En 1949 es reconocido por la prensa internacional como uno de los 10 mejores fotógrafos del mundo.
En 1951 funda la primera galería de arte en Colombia y expone por primera vez las pinturas de Fernando Botero. Esta galería se convierte en el epicentro de la vida cultural de Bogotá junto con el Café Automático, lo frecuentaban León de Greiff, Jorge Zalamea, Gabriel García Márquez.

Cabe resaltar la retrospectiva itinerante que realiza el Museo de Arte Moderno de Bogotá en 1988 por Colombia, en homenaje a sus 50 años de trabajo como artista y fotógrafo.
En 1995 recibe el premio Horus Sicof en Milán. Es nombrado por el gobierno Francés, “Chevalier des arts et des lettres”. Exhibe en l'Espace Photographique de París (Maison Europeene de la Photographie). Se edita su libro “El Tercer Ojo”. Ediciones Gamma, Bogotá. El instituto Europeo di Design de Milán exhibe la muestra “Los personajes de Leo Matiz”.

ABOUT THE AUTHOR

Born in Aracataca, Colombia ("El Macondo" by García-Márquez).
In 1933 he publishes his first caricatures in the magazine "Civilización" and holds his first exhibition of them in the confectionery Excelsior in Santa Marta, Colombia. Two years later he founds in Santa Marta the magazine "Lauros" and enters the National School of Fine Arts in Bogotá.
In 1937 Enrique Santos "Calibán", director of the newspaper "El Tiempo", encourages Matiz to work in photography for that publication and gives him a camera. He studies in the workshop of painter and photographer Luis B. Ramos.
In 1939 he makes his first tour in Colombia as a graphic reporter for special collaborations in the magazine "Estampa" and the newspapers "El Tiempo" and "El Espectador". The following year he travels to Panama and crosses Central America to continue on to Mexico, driven by his desire to link up with that country's film industry.
In Mexico
he joins the magazine "Así" as a photojournalist, with the support of Colombian poet Porfirio Barba Jacob. He exhibits at the Palacio de Bellas Artes in Mexico City and participates in an exhibition of Colombian artists living in that country inaugurated by Pablo Neruda. He collaborates with the magazines "Mañana", "Norte" and "Nosotros".
In 1945 he meets the film director Luis Buñuel and shows him his photographic work about the marginalized of Mexico City. The press awards him the prize as the best photojournalist in Mexico.

In 1947, he reports in New York for "Life" and "Norte" magazine as a special envoy to South America and exhibits in a group show at the MoMA. He collaborates with the muralist David Alfaro Siqueiros in the project of the mural Cuauhtémoc contra el mito. He denounces the artist in the international press for plagiarizing his photographs in a series of paintings exhibited at the Palacio de Bellas Artes in Mexico City. His studio in that city is burned down and he leaves Mexico under the atmosphere of persecution and confrontation created by Siqueiros.
In 1949 he was recognized by the international press as one of the 10 best photographers in the world.
In 1951 he founded the first art gallery in Colombia and exhibited the paintings of Fernando Botero for the first time. This gallery became the epicenter of cultural life in Bogota along with the Café Automático, frequented by León de Greiff, Jorge Zalamea, Gabriel García Márquez.
Worth highlighting is the
itinerant retrospective that the Museum of Modern Art of Bogota held in 1988 in Colombia, as a tribute to his 50 years of work as an artist and photographer.
In 1995 he is awarded the Horus Sicof prize in Milan. He is named "Chevalier des arts et des lettres" by the French government. He exhibits at l'Espace Photographique in Paris (Maison Europeene de la Photographie). His book "The Third Eye" is published. Ediciones Gamma, Bogotá. The Instituto Europeo di Design in Milan exhibits "The characters of Leo Matiz".