DMITRI KESSEL
RU, 1902 - US, 1995

Henri Cartier-Bresson y su Leica M3, 1955

Fotografía vintage, gelatina de plata.

34 x 26,5 cm.

Sello del fotógrafo al reverso

Henri Cartier-Bresson and his Leica M3, 1955

Vintage photograph, silver gelatin.

34 x 26,5 cm.

Stamped by the artist's estate on the back

SOBRE EL AUTOR


Nació en la Ucrania Rusa en la plantación de azúcar de su familia. A los 16 años fue reclutado durante la revolución bolchevique. Esta experiencia influyó en su posterior fotografía de la Segunda Guerra Mundial.

En 1923 escapó de la Revolución rusa, a través de Rumanía, emigrando a Estados Unidos. En América empezó a centrarse en la fotografía.

En los años 50 se trasladó a París, estableciendo una estrecha amistad con Henri Cartier-Bresson. En 1955 Edward Steichen incluyó ocho de sus fotografías en la exposición del MoMA The Family Man.

A lo largo de sus 60 años de carrera, Kessel trabajó como fotógrafo industrial, corresponsal de guerra y fotógrafo de combate, y reportero gráfico para Life desde 1944. Durante la Segunda Guerra Mundial, navegó en escoltas de convoyes en el Atlántico Norte, cubrió el desembarco de las tropas estadounidenses en las Islas Aleutianas y el desembarco británico en Grecia. También fotografió la guerra civil griega. Además, vivió durante siete meses en el río Yangtze, en China, mientras realizaba un reportaje fotográfico para Life. Fotografió la cordillera de los Andes en Sudamérica y las explotaciones mineras de África Central.

Escribió sobre su vida como fotógrafo en On Assignment (1985), y también fue autor de Splendors of Christendom (1964).

ABOUT THE AUTHOR


Dmitri Kessel was born in the Russian Ukraine on his family's sugar plantation. At the age of 16 he was conscripted during the Bolshevik revolution. This experience influenced his photography in World War II.

In 1923 he escaped the Russian Revolution, via Romania, by emigrating to the United States. In America he began to focus on photography.

In the 1950s he moved to Paris, establishing a close friendship with Henri Cartier-Bresson. In 1955 Edward Steichen included eight of his photographs in the MoMA exhibition The Family Man.

Throughout his 60-year career, Kessel worked as an industrial photographer, war correspondent and combat photographer, and was a photojournalist for Life from 1944. During World War II, he sailed on convoy escorts in the North Atlantic, covered the landing of U.S. troops in the Aleutian Islands and the British landing in Greece. He also photographed the Greek civil war. In addition, he lived for seven months on the Yangtze River in China while photographing for Life. He photographed the Andes Mountains in South America and mining operations in Central Africa.

He wrote about his life as a photographer in On Assignment (1985) and was also the author of Splendors of Christendom (1964).