DANIEL CANOGAR
ES, 1964

Lifelines, 2001

Fotografía, edición agotada, editada por EXIT

26 x 26 cm.

Ed. 42/50

Firmada, numerada y fechada al reverso.

Lifelines, 2001

Photography, out of print edition, published by EXIT
26 x 26 cm.
Ed. 42/50
Signed, numbered and dated on the back.

SOBRE EL ARTISTA


Se especializó en fotografía a través del máster de la New York University y el International Center for Photography en 1990, pero pronto se interesó por las posibilidades de la imagen proyectada y la instalación artística.

Con la incorporación de la fibra óptica en sus trabajos, sus instalaciones han ido aumentando en dimensión y complejidad.

En 2008 empieza a trabajar con todo tipo de materiales desechados, llegando a utilizar, en las piezas Tangle y Palimpsesto, cables y bombillas encontrados en basureros. Estos objetos son símbolos no solo de la sociedad de consumo, sino también del ciclo de vida, que se hace cada vez más corto refiriéndose a las nuevas tecnologías. La sociedad de consumo, así como nuestra relación con el medio ambiente son temas centrales en toda la obra de Canogar.

En 2010 empieza a rendir homenaje a las tecnologías obsoletas. Estas definieron nuestra existencia en un pasado no muy lejano, siendo un retrato de lo que hemos sido. Canogar intenta reavivarlas y activar la memoria colectiva. El tema de la memoria y su pérdida son otros temas principales en el trabajo del artista, temas presente en su última exposición en Alcalá 31 con la espectacular obra Sikka Ingentium (2017), un mural de 2.400 DVDs sobre el que se proyecta su propio contenido, otorgando un nuevo uso a estos materiales, ya prácticamente en desuso.

En las piezas más recientes Canogar se concentra en las pantallas, interpretado como el material arquitectónico de las ciudades.

Ha realizado diversos trabajos en espacios públicos, entre los que destacan Travesías (2010), realizado para el atrio del Consejo de la Unión Europea en Bruselas; Constelaciones (2010), el mosaico fotográfico más grande de Europa en el Parque Madrid Río; Waves (2012) instalado permanentemente en el atrio del Houston Center en Houston. Entre sus proyectos destaca Storming Times Square (2014), una intervención de vídeo en 47 de las pantallas de Times Square.

Sus trabajos se han expuesto en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid; The Phillips Collection, Washington D.C.; el Palacio de Velázquez, Madrid; Galería Max Estrella, Madrid; Bitforms Gallery, Nueva York; Wilde Gallery, Ginebra; Galerie Anita Beckers, Frankfurt; Eduardo Secci Contemporary, Florencia; Centro de Arte Santa Mónica, Barcelona; Museo Alejandro Otero, Caracas; Wexner Center for the Arts, Ohio; Offenes Kulturhaus Center for Contemporary Art, Linz; Museo Kunstsammlung Nordrhein Westfallen, Dusseldorf; Museo Hamburger Banhof, Berlín; Borusan Contemporary Museum, Estambul; Museo de Historia Natural, Nueva York; Museo Andy Warhol, Pittsburgh y Mattress Factory Museum, Pittsburgh.

ABOUT THE ARTIST

He specialized in photography at the New York University and the International Center for Photography in 1990, but soon became interested in the possibilities of the projected image and installation art.

With the incorporation of fiber optics in his work, his installations have increased in dimension and complexity.

In 2008 he began to work with all kinds of discarded materials, even using, in the pieces Tangle and Palimpsesto, cables and light bulbs found in dumpsters. These objects are symbols not only of the consumer society, but also of the life cycle, which is becoming shorter and shorter, referring to new technologies. The consumer society as well as our relationship with the environment are central themes throughout Canogar's work.

In 2010 he begins to pay homage to obsolete technologies. They defined our existence in the not-too-distant past, being a portrait of what we have been. Canogar tries to revive them and activate the collective memory. The themes of memory and its loss are other main themes in the artist's work, present in his latest exhibition at Alcalá 31 with the spectacular work Sikka Ingentium (2017), a mural of 2.400 DVDs on which their own content is projected, granting a new use to these materials, already practically in disuse.

In his most recent pieces Canogar focuses on screens interpreted as the architectural material of cities.

He has produced several works in public spaces, including Travesías (2010), created for the atrium of the Council of the European Union in Brussels; Constelaciones (2010), the largest photographic mosaic in Europe in Madrid Rio Park; Waves (2012) permanently installed in the atrium of the Houston Center in Houston. Among his projects, the following is worth highlighting: Storming Times Square (2014), a video intervention on 47 of the screens in Times Square.

His work has been exhibited at the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid; The Phillips Collection, Washington D.C. The Velazquez Palace, Madrid; Max Estrella Gallery, Madrid; Bitforms Gallery, New York; Wilde Gallery, Geneva; Galerie Anita Beckers, Frankfurt; Eduardo Secci Contemporary, Florence; Centro de Arte Santa Monica, Barcelona; Museo Alejandro Otero, Caracas; Wexner Center for the Arts, Ohio; Offenes Kulturhaus Center for Contemporary Art, Linz; Kunstsammlung Nordrhein Westfallen Museum, Düsseldorf; Hamburger Banhof Museum, Berlin; Borusan Contemporary Museum, Istanbul; Museum of Natural History, New York; Andy Warhol Museum, Pittsburgh; and Mattress Factory Museum, Pittsburgh.